Bianca Pedrina: Rheinweg

Bianca Pedrina: Rheinweg

Online Viewing Room
Opening

Jul 3, 2021 6:00 PM

Closing

Sep 26, 2021 6:00 PM

Location

Artachment

Hochbergerstrasse 165

4057 Basel

Mitwirkende Künstler
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Text & Interview: Isabel Zürcher

Born in Basel in 1985, Bianca Pedrina is part of a generation that has always experienced stepping into a neighbouring country as a free and open act – at least until pandemic times that is. The small art pavilion’s year of construction, on the other hand, is 1944, which falls into the Second World War, and such discrepancy alone evokes the theme and motif of borders. The physical border in question here runs in the middle of the Rhine and reaches German and French territory in just a few hundred meters. Who has the right to draw a border and why? And where does the river determine its course and where do corporations, the army or the immigration police do so?

On the opposite, French riverbank, a foot and bicycle path leads along the old Lindan landfill. Novartis, its current owner, removed the soil containing pesticide residue that had accumulated here up until the 1970s. After decades of running it as a strictly closed campus, the chemical company is presenting the prospect of slowly opening the premises to the public. The barriers surrounding the privatized area remain striking, and on its chain link fence, Bianca Pedrina found the picture of a locked door. This multi-layered portrait of a barrier printed on a tent sheet recites its message: attached to a high fence, the picture in the picture is reprinted on PVC. The summer sun protection on the whitewashed pavilion contradicts the desire for admission, freedom of movement and accessibility. An advertising space emptied to its crude base blocks the view of the wasteland. Inside, another membrane lends unwritten border stories to a multitude of associations. Bianca Pedrina printed her recording of sunlight reflections on the water’s surface on neoprene. Now the insulation layer is accessible in the exhibition space. As the floor’s second skin, it inverts the meaning of diving suit fabric and combines in its black buffer materiality our need for protection, the cool of the river and the dreamy imagery of a starry night sky.

Bars, fences, barriers – depending on your location and timing – represent imprisonment or protection. Bianca Pedrina, granddaughter of war refugees, only knows indirectly of the historic dangers, prohibitions and surveillances on the Rhine. Impressions of illegal arrivals, border guards and expulsions from the country have been silenced for a long time and now appear only as hints in the photographic image. The plastic has absorbed the past without a word. The wind plays with the memory of makeshift dwellings. Dreams and traumas are reflected gently in the reference system of surfaces.  

Isabel Zürcher June 2021

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1985 in Basel geboren, gehört Bianca Pedrina einer Generation an, die – mindestens bis zur Pandemie – den Übertritt in die Nachbarländer immer offen und frei erlebt hatte. Das Baujahr des kleinen Kunstpavillons fällt 1944 in den Zweiten Weltkrieg – ein Anlass mehr, sich hier aufs Thema und Motiv der Grenze einzulassen. Mitten im Rhein verläuft diese hier und berührt in wenigen hundert Metern Entfernung deutsches und französisches Terrain. Wem steht das Recht zur Grenzziehung zu und warum? Wo bestimmt der Fluss den Lauf der Grenze und wo Konzerne, Militär, Fremdenpolizei?

Am gegenüberliegenden, französischen Ufer geht der Fuss- und Fahrradweg entlang einer alten Lindan-Deponie. Novartis als aktuelle Eigentümerin hat den Boden mit den Pestizid-Rückständen, die sich bis in die 1970er-Jahre hier angesammelt hatten, ausgehoben. Der Chemiekonzern stellt nach Jahrzehnten eines fest verschlossenen Campus die langsame Öffnung des Firmenareals in Aussicht. Noch sind die Barrieren um das privatisierte Gelände markant. Am Maschendrahtzaun fand Bianca Pedrina das Bild einer verschlossenen Tür. Das mehrschichtige, auf eine Zeltplache gedruckte Grenzporträt zitiert sie neu: An einem hohen Zaun befestigt, ist das Bild im Bild noch einmal auf PVC gedruckt. Der sommerlich anmutende Sonnenschutz widerspricht am weiss getünchten Häuschen dem Wunsch nach Einlass, Bewegungs- und Barrierefreiheit. Eine Werbefläche ist zum kruden Halt entleert und versperrt den Blick zur Brache. Im Innern leiht eine weitere Membran ungeschriebenen Grenzgeschichten einen Teppich an Assoziationen. Ihre Aufnahme von Reflexionen des Sonnenlichts auf der Wasseroberfläche hat Bianca Pedrina auf Neopren gedruckt. Jetzt liegt die Isolationsschicht begehbar im Raum. Die zweite Haut des Bodens deutet den Stoff von Schwimm- und Tauchanzügen um, lässt im schwarzen Puffer unsere Schutzbedürftigkeit, die Kälte des Flusswassers und das Sehnsuchtsbild eines Sternenhimmels ineinander fallen.

Gitter, Zäune, Schranken: Je nach Standort und Zeitpunkt meinen sie Gefangenschaft oder nehmen uns in Schutz. Von Gefährdung, Verbot und Überwachung am Rhein weiss Bianca Pedrina, Enkelin von Kriegsgeflüchteten, nur indirekt. Illegale Ankünfte, Grenzwachtposten, Landesverweise waren lange im Schweigen gestockt und gerinnen jetzt, andeutungsweise nur, im fotografischen Bild. Kunststoff hat wortlos Vergangenes in sich aufgesogen. Es spielt der Wind mit der Erinnerung an provisorische Behausungen. Im Verweis-System des Oberflächlichen spiegeln sich Träume und Traumata.

Isabel Zürcher, Juni 2021

Externer Link:
https://www.artachment.com/